Verbetercoach aan het woord: René van Beers

24 april 2025

Verbetercoach aan het woord: René van Beers

‘Een bedrijf stelt ons een vraag, maar daarachter zit altijd een totaal andere vraag. Daar kom je bij de telefonische intake meestal nog niet achter. Maar eenmaal bij het bedrijf over de vloer wel. Natuurlijk help ik ze met de kwestie waarmee ze zijn binnengekomen. Maar ook met de onderliggende vragen of vragen die ze bij de rondgang door het bedrijf stellen. En er zijn ook dingen die ik zelf opmerk.

Vaak is de RI&E of een bepaalde Verbetercheck aanleiding om ons in te schakelen. Dan ga ik met die ondernemer, bedrijfsleider of medewerker in de productieomgeving kijken naar de risico’s en op zoek naar oplossingen op maat. Meestal maken we een vervolgafspraak na een half jaar om het ook over andere Verbeterchecks te hebben. Door onze eerdere hulp hebben ze gezien dat we verstand van zaken hebben en staan ze open voor meer advies.

Praktische handvatten
We horen vaak dat zeker kleinere bedrijven preventie veel werk vinden. Maar dat is vooral zo als je praktische handvatten mist. Als we ze daarvan voorzien, wordt het een stuk makkelijker en overzichtelijker. We hebben zoveel handige hulpmiddelen! Dat is ons werk: die tools aandragen en bedrijven leren om ermee om te gaan.

Verder helpen we ook door bedrijven een keer te ondersteunen bij het geven van een toolbox. Preventiemedewerkers vinden dat in het begin wel eens lastig. Ze hebben het nog nooit gedaan of staan iets verder van de praktijk af. Je moet sterk in je schoenen staan om te praten over een onderwerp waar collega’s in de uitvoering dagelijks mee bezig zijn. Wij kunnen tips geven, bijvoorbeeld over een goede voorbereiding. Gebruik altijd foto’s uit je eigen productieomgeving, dat spreekt veel meer aan.

Goedbezochte webinars
Dan zijn er nog de webinars. Die zijn uit nood geboren in coronatijd, maar ze blijken in een behoefte te voorzien. Je wordt in 2 uurtjes bijgepraat over een bepaald thema en kan je eigen vragen en casussen inbrengen. De belangstelling is onverminderd groot. De belangrijkste veiligheidsthema’s komen 1 of 2 keer per jaar wel langs.

Altijd tevreden
Bij de bedrijven waar we komen, laten we altijd een tevreden klant achter. Maar er zijn er nog te veel die nog niet weten wat we voor ze kunnen doen. Dat is zonde! Het is kosteloos en je bedrijf kan er alleen maar beter van worden. Om meer bekendheid te geven sluiten we aan bij bijeenkomsten van Koninklijke Metaalunie, FME of OOM. Als we daar vertellen wat we doen, houden we er altijd een paar bedrijfsbezoeken aan over.’

Schakel ons in!
Heb jij ook zaken waar je niet uitkomt? Of je nu net begint met risico’s signaleren en aanpakken of wil sparren over een detailaspect, René en zijn collega’s helpen je graag!

Volgend nieuwsitem: Elkaar aanspreken op gedrag zorgt voor veiligheid en vertrouwen