27 september 2024
FME-lid Koninklijke Niestern Sander is een innovatieve scheepswerf in Farmsum en Delfzijl. Het bedrijf heeft productiehallen voor nieuwbouw, een helling en twee droogdokken voor reparatie en een eigen draaierij voor metalen onderdelen. Er werken 160 mensen.
Wat is je dagelijks werk bij Niestern Sander?
Ik attendeer medewerkers op de risico’s van het werk. En geef ze tools om veiliger te kunnen werken zoals een TRA, een taakrisicoanalyse. Ook voer ik werkplekinspecties uit. Onze RI&E zijn we net weer aan het vernieuwen. Het bijbehorende plan van aanpak werken we continu bij. Dat is een levend document.
Doe je dat alleen?
Vroeger wel, maar omdat we veiligheid binnen onze organisatie erg belangrijk vinden, hebben we dat opgeschaald. We zijn ook druk bezig met het schrijven van ons veiligheidsbeleid en de implementatie daarvan. Daarom zijn we nu met z’n tweeën en zoeken we zelfs een derde collega.
Daalt het aantal incidenten al?
Het aantal incidenten daalt nog niet. We besteden veel aandacht aan veiligheid, waardoor ook de meldcultuur is versterkt. Medewerkers zijn zich nu meer bewust van risico’s en melden incidenten eerder. En we hebben dat ook makkelijker gemaakt met speciale kaarten. Dat is ook goed, want we registreren en classificeren incidenten. Wanneer er een ongeluk gebeurt, doen we onderzoek om ervan te leren. Als er actie nodig is, krijgt iemand de verantwoordelijkheid om de verbeteringen uit te voeren. Dat controleren we. Ik verwacht dat daardoor op den duur incidenten gaan afnemen.
Er is kortgeleden bijvoorbeeld iemand van een trap gevallen. In ons onderzoeksrapport daarover hebben we ongeveer 10 aanbevelingen gedaan om herhaling te voorkomen. Zo gaan nu we een toolbox geven over veilig en verantwoord werken op hoogte.
Zijn de risico’s bij nieuwbouw of reparatie anders?
Bij nieuwbouw heb je te maken met grote stukken staal die allemaal aan elkaar worden gelast om een sectie van een schip te vormen. In de hallen werken mensen in, onder en op die secties. Soms in besloten ruimtes zoals tanks en dubbele bodems. Dan kan je snel te maken krijgen met een hoge concentratie van lasrook. Daarnaast kan in een zijtank de temperatuur in de zon snel oplopen.
Bij reparatie heb je minder massa aan staal, maar daar speelt brandgevaar een grotere rol. Dan moet je bij het lassen goede voorzorgsmaatregelen treffen om brand te voorkomen. Want in een bestaand schip zitten naast metaal ook brandbare componenten. Dan zit iemand bijvoorbeeld een vlak te lassen en zit er een kantine aan de andere kant.
Werken jullie veel met gevaarlijke stoffen?
We hebben wel wat gebruikersvoorraad, maar daar wordt niet de hele tijd mee gewerkt. Dan heb je het bijvoorbeeld over busjes met lasspray om een las mooi vlak te maken. Dat hadden we nog niet in kaart gebracht. Ik had dat ook niet eerder gedaan, dus daar heb ik hulp van een Verbetercoach bij gevraagd. Hij legde uit wat we moeten registreren, en hoe het systeem werkt.
Vooraf had ik de producten al in en Excel-sheet gezet. Welke gevaarlijke stof is bij welke locatie aanwezig? Hoe vaak wordt het gebruikt? Toen ben ik een middag samen met de Verbetercoach gaan zitten om alles te registreren en in te vullen in de Verbetercheck. Nu heb ik alle gevaarlijke stoffen compleet.
Uiteindelijk is mijn doel om alle werkplekinstructiekaarten uit te printen. Met de H-zinnen en de P-zinnen erbij. Die komen in een map op elke locatie bij het magazijn te liggen. Als ze dan een gevaarlijke stof uitgeven, voegen ze die kaarten erbij. Dat is toch duidelijker dan alleen het label. Heel fijn dat de verbetercoach mij zo goed op weg heeft geholpen.
Bekijk de veiligheidsvideo van Niestern Sander voor bezoekers en nieuwe medewerkers.