• Nieuws
  • In de praktijk: fysieke belasting bij Remeha

In de praktijk: fysieke belasting bij Remeha

23 mei 2013

Met de Verbetercheck Fysieke belasting van 5xbeter kan men snel en effectief de belangrijkste risico’s van fysieke belasting inventariseren. Binnen enkele bedrijven is door de Verbetercoaches al ‘proefgedraaid’ met de check. Zo ook bij Remeha in Apeldoorn.

Bottom-up

Remeha is een CV-ketelfabrikant die nationaal én internationaal tot de grote spelers behoort. Sinds 2003 zijn er grote veranderingen doorgevoerd bij Remeha. André Masurel, trainer en opleider bij Remeha legt uit: “Lean Manufacturing is ingevoerd en dat heeft nogal wat gevolgen gehad voor de bedrijfsvoering. Veiligheid en ergonomie zijn twee belangrijke speerpunten van deze methodiek. Iedereen is continu bezig met het verbeteren van de veiligheid en het verminderen van de fysieke belasting. Dit is terug te zien in de maatregelen die genomen zijn op het vlak van fysieke belasting. Daarbij is het de medewerker die bottom-up mag en moet reageren.”

André geeft voorbeelden uit de praktijk: “Denk aan het ontwerpen van mallen, hulpgereedschap, speciale tools om werkzaamheden te verlichten, tilhulpen etc. Maar ook de mentaliteit is veranderd. Defect gereedschap wordt niet meer door de medewerkers geaccepteerd. Verbeteringen worden aangedragen door middel van een actiepuntenlijst. Aan collega’s worden tips gegeven om slimmer te werken.” 

Keiharde wetenschap

Om de fysieke overbelasting te voorkomen heeft Remeha ook gewerkt met een ergonoom. Maar ze zijn vooral op zoek naar een manier waarbij de medewerkers en leidinggevenden zelf meer inzicht krijgen. Hiervoor bleek het lastig om een juiste methode te vinden om fysieke belasting te inventariseren. Fysieke belasting is geen keiharde wetenschap en vele factoren zijn van invloed, zoals leeftijd, geslacht, lichaamsbouw etc. De werkgroep binnen Remeha kwam niet tot een eenduidige analyse. Toen is gekozen om met Verbetercoach Monique Denen de Verbetercheck Fysieke belasting uit te voeren.

Samen met de Verbetercoach is een proef uitgevoerd bij 2 productielijnen. Een productielijn binnen Remeha kent meerdere stations. Per station is gekeken naar het tillen en dragen, duwen en trekken, en ongunstige werkhoudingen. Een aandachtspunt hierbij is duwen met de vingers om kleine onderdelen te assembleren. Er zijn gegevens verzameld zoals het gewicht van de verschillende onderdelen en het aantal ketels wat er per dag geproduceerd wordt aan een lijn. Verbetercoach Monique heeft bij ieder station een filmpje gemaakt waarop de handeling terug te zien is.  

TIP: Het vastleggen op film van handeling(en) is handig voordat u de Verbetercheck gaat invullen. Is iemand nu aan het tillen of loopt hij er ook een paar stappen bij? Is het een ongunstige werkhouding of wordt er ook geduwd? Op een filmpje kun je het nog eens rustig bestuderen!

Per station is bekeken in hoeverre de richtwaarden voor fysieke belasting overschreden worden. Er is een aantal knelpunten gesignaleerd. 5xbeter heeft hier mogelijke oplossingen voor aangedragen. Zoals het inzetten van een tilhulp of een heftafel. Binnen Remeha worden deze knelpunten via de actiepuntenlijst opgelost.

Verbeterslagen

André Masurel, trainer/ opleider binnen Remeha over de werkwijze van 5xbeter: “Nadat Ruud van der Meide en ik vorig jaar in het kader van de Alerta campagne ook het congres van VeiligheidNL hebben bijgewoond, bleek dat wij als organisatie, onder meer als het gaat om fysieke belasting, ver zijn ontwikkeld. Tegelijkertijd constateerden we dat we zeker nog een aantal verbeterslagen konden maken. Nu zijn we steeds meer gericht op het voorkomen van overmatige fysieke belasting en is de samenwerking met andere afdelingen (Logistiek, R&D) verder aan het verbeteren. De coaches van 5xbeter hebben ons geholpen om specifieke vragen te beantwoorden. Hierdoor kunnen we verder blijven verbeteren. Het aardige is dat we door deze samenwerking én de transparantie die wij als Remeha nastreven ook op andere terreinen samenwerken. Zo is er kort geleden een groep ergonomen geweest die ons ook weer tips hebben gegeven. Wij zijn erg tevreden over de (telefonische) bereikbaarheid van 5xbeter en de individuele specialisaties van de diverse coaches.”

 

Vorige nieuwsitem: Wordt een metaalwerker fysiek belast?
Volgend nieuwsitem: Roadshow