• Nieuws
  • Hogeschool leert studenten lassen met een computergame

Hogeschool leert studenten lassen met een computergame

22 november 2010

Aachen Universiteit leert studenten al een jaar lang lassen via virtuele realiteit. ‘Net echt’.

 

ENGINEERINGNET -- Uwe Reisgen, professor aan het 'Institut für Schweisstechnik und Fügetechnik' aan de RWTH Aachen Universiteit, toonde op de Duitse vakbeurs Euroblech hoe deze hogeschool nu al een jaar lang virtuele realiteit inzet om studenten te leren lassen. 

“Jonge mensen hebben geen angst van deze technologie. Ze gaan met de computer spelen, als het ware. Het allerbelangrijkste is dat ze plezier maken terwijl ze leren." 

Die virtuele omgeving valt mooi samen met de realiteit. Lasatelier, helm op, lastoorts in de hand, net echt. 

“De studenten krijgen door het visuele snel zicht op de verschillende aspecten van het gebeuren", vertelt Reisgen. 

Drie sensoren (een magnetische tracker, de positionering van de toorts en een sensor in de helm die bij elke beweging van het hoofd het 3D-beeld in de helm bijstuurt) zorgen voor een levensechte ervaring. Verschillende condities, lasnaden, lasparameters en geometrieën zijn op die manier op te roepen en kunnen keer op keer ingeoefend worden. 

Een lasser last bovendien ook met zijn oren. Daarom heeft men in de simulatie de bijhorende geluiden toegevoegd. De lasser krijgt de auditieve feedback via zijn helm. 

Kortom: de student maakt spelenderwijs kennis met verschillende situaties, taken en processen, al doende en zonder dat er iets echt fout kan gaan. 

(Bron: Vraagenaanbod, LDS)

Vorige nieuwsitem: Smeden in de smidse
Volgend nieuwsitem: Gebruikers chemische stoffen weten te weinig van Europese regels